Gratie unor megacampanii de publicitate, un numar crescut de tari isi disputa favorurile turistilor.

Turul lumii si al principalilor concurenti ai Romaniei.

30.000.000 milioane euro e suma pe care Grecia o va cheltui in acest an pentru o ampla campanie de publicitate menita sa atraga lumii atentia asupra acestei destinatii. Bugetul este urias si miza - la fel. Totul este permis cand vrei sa atragi turisti a caror prezenta este vitala pentru economie, in conditiile in care un sfert din PIB-ul Maltei este asigurat de acestia, iar noi destinatii, proaspete si dinamice - precum Croatia -, sufla in ceafa unora consacrate ca fiind de top in ceea ce priveste numarul anual al vizitatorilor: Franta si Italia.

Brazilia - in plina dezvoltare

Numar vizitatori: 4 milioane (2003).
Cheltuieli medii de turist: 846 $ (cheltuiala medie pe sejur include cazarea si masa, fara transport international).

Prin crearea unui mare minister specializat, supercarnavaluri si campanii de afisaj in orasele europene, Brazilia a transformat turismul in miza nationala. Destinatia nu e insa suficient exploatata. Bila neagra: insecuritatea din Rio continua sa sperie turistii.

China - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 33 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 528 $.
Este cea mai vizitata dintre tarile Asiei. Din cauza epidemiei de SARS, in primele opt luni ale anului trecut a inregistrat o scadere cu 32% a numarului de turisti. Astazi concentrat pe Pekin, Shanghai, Xi’an si Hong Kong, turismul va castiga rapid restul tarii.

Croatia - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 7,4 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 860 $.
Este destinatia-far a Europei, fiind preferata in special de francezi, a caror prezenta a crescut cu 70% in 2004. Bila neagra: lipsa unor hoteluri, dar prin deschiderea in acest an a unui hotel dn lantul Hilton la Dubrovnik, putin din handicap va fi recuperat.

Cuba - mai e ceva de facut
Numar vizitatori: 1,8 milioane.
Mult timp ostil turismului, Fidel Castro a sfarsit prin a-l trece pe lista prioritatilor. In nordul tarii, la Cayo Santa Maria, a deschis publicului o insula. Rezultatul: 2 milioane de turisti inregistrati anul trecut.

Egipt - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 5,7 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 798 $.
Pustiit dupa atentatele de la Luxor, Egiptul s-a miscat rapid, transformand partea de nord a tarii intr-un imens santier prn deschiderea programata a unui numar de 5 hoteluri ale tour-operatorului german TUI. In primele 10 luni ale lui 2004, tara primise deja 6,8 milioane de turisti, cu 900.000 mai multi fata de anul precedent.

Spania - in coborare
Numar vizitatori: 52,5 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 795 $.
Anul trecut, Spania a pierdut ceva turisti din cauza preturilor ridicate comparativ cu cele din Maroc si Tunisia. Dar tara si-a revenit rapid, punand acum accent pe sejururile culturale in Andaluzia, Castilia si Catalania. Hotelurile Paradores, deschise in foste castele forturi ori in vechile palate, cunosc un succes urias. Mai mult, Spania profita si de patrimoniul sau cultural: monumentele clasate de UNESCO.

Statele Unite - mai e ceva de facut
Numar vizitatori: 40,4 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 1.612 $.
Dupa caderea inregistrata dupa 11 septembrie, SUA au inceput sa-si revina inregistrand in primele noua luni ale anului trecut o crestere cu 15%. Dupa California si Philadelphia a fost votata de europeni, in special de francezi, in special datorita Muzeului Fundatiei Barnes, ce adaposteste capodopere semnate Monet si Picasso. Numarul turistilor a crescut in ultimii doi ani, dar noile masuri de securitate adoptate pentru acest an, precum amprentarea digitala si pasaportul optic, risca sa descurajeze.

Grecia - in coborare
Numar vizitatori: 14,9 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 713 $.
Grecia conta pe Jocurile Olimpice pentru a-si relansa turismul, dar templele si plajele au fost pustii vara trecuta. Noul aeroport inaugurat in 2002, renovarea numeroaselor hoteluri, construirea metroului la Atena... Peste 30.000.000 euro sunt alocati unei ample campani de publicitate in acest an, de cinci ori mai multi bani decat in 2004.

Mauritius - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 700.000.
Cheltuieli medii de turist: 990 $.
In ciuda concurentei cu Seychelles si Maldive, Mauritius ramane o destinatie apreciata in special in timpul iernii. Pariind pe comunicarea turistica, organizeaza in fiecare an mai multe voiaje pentru presa si isi multiplica campanile de publicitate in special in tarile potential client. Obiectivul acestui an: promovarea turismului verde si desfiintarea imaginii de destinatie scumpa.

Italia - in coborare
Numar vizitatori: 39,6 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 790 $.
Daca un week-end la Venetia, Florenta sau Roma ramane in top, sejururile balneare sunt in cadere libera. Tarii ii lipsesc hotelurile renovate, iar cele care sunt practica niste tarife exorbitante, spun operatorii de turism. De cativa ani, numarul turistilor ramane constant: in jur de 40 de milioane. Pentru a schimba tendinta, Italia mizeaza pe Sud, zona mai putin vizitata, si a proiectat sa construiasca noi rute, inclusive un pod care sa lege Sicilia de continent.

Maroc - in plina dezvoltare
Numar vizitatori; 4,5 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 625 $.
Mahomed al VI-lea a prezis: in 2010, Marocul va avea 10 milioane de turisti pe an. O definitie sacra, dar care se sustine daca privim progresele tarii (17% crestere in primele noua luni ale anului trecut). Regele si-a dat acordul pentru ca companiile aeriene straine sa opereze zboruri directe spre Marrakech si Fes. Sase noi zone balneare intre tanger si Agadir isi asteapta turistii.

Portugalia - in coborare
Numar vizitatori: 11,7 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 592 $.
La inceput, ideea a parut buna: organizarea Euro 2004 urma sa duca la cresterea numarului de turisti. Dar situatia a fost tocmai pe dos, anul trecut regiunea balneara Algarve inregistrand o scadere a numarului vizitatorilor cu 8%. Pierzand viteza de cativa ani, Portugalia a decis sa lanseze o mare campanie de comunicare incepand cu 2005.

Thailanda - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 10 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 776 $.
Cea mai vizitata tara dupa China, Thailanda ridica stacheta dupa ce multa vreme a mizat pe turismul de masa. Ea vinde, de asemenea, sejururi medicale, in special chirurgie estetica, si a creat o viza speciala pentru bogati, in scopul convingerii acestora de a ramane cat mai mult timp in regat. Sa nu uitam noul aeroport din Bangkok, al carui traffic va fi, la finele lui 2005, de 30 de milioane de pasageri.

Tunisia - mai e ceva de facut
Numar vizitatori: 5,1 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 288 $.
In cadere libera dupa atentatul de la Djerba din octombrie 2002, tara s-a remontat. Si-a dezvoltat ofertele de scurt sejur, gasind noi nise, precum golful si thalasso, care au prins foarte bine.

Turcia - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 13,3 milioane.
Cheltuieli medii de turist: 990 $.
Cutremure, atentate... Dar Turcia nu pare a fi atinsa si continua sa atraga de la an la an mai multi turisti. Rezultatele vin din preturile relaxante, din intensificarea zborurilor charter (in sezon, 600 de avioane decoleaza in mod obisnuit din statiunea balneara Antalya) si din numarul hotelurilor sale. Doar in septembrie 2004, 300.000 de noi paturi si-au asteptat turistii, care n-au intarziat sa apara.

Vietnam - in plina dezvoltare
Numar vizitatori: 2,4 milioane.
Vechiul protectorat francez revine in forta, cu o progresie de 36% a frecventei inregistrate in august 2004, revenindu-si la starea de dinaintea epidemiei de SARS. Hanoi si Along raman in continuare cele mai vizitate, dar Delta Mekong si inaltele plantatii din nord atrag din ce in ce mai multi straini.

Romania
Numar vizitatori: 3,6 milioane (2004).
Romania are in acest an un buget de promovare a turismului de 134 miliarde lei (circa 3,7 milioane de euro), jumatate din suma disponibila in 2004. In comparatie cu Bulgaria, care a avut anul trecut un buget de promovare de peste 5 milioane euro, si Ungaria, care a depasit din 2003 nivelul de 20 milioane de euro pentru programe de marketing in turism.

Bile albe: circuitele culturale in Transilvania, Maramures si Bucovina, condimentate cu vizite la diferitele resedinte ale lui Dracula si cu excursii pe trasee montane par sa fie ofertele-vedeta ale agentiilor de turism din strainatate, dar si prima optiune a celor care vin pe cont propriu in Romania.
Bine se vinde si Poiana Brasov, o statiune excelenta pentru schi, cu un raport bun calitate-pret.

Bile negre: lipsa modernizarilor din statiunile romanesti comparativ cu Bulgaria, preturile mai mari decat cele practicate de vecinii nostri din sud, imposibilitatea de a achita cu cardul, lipsa informatiilor despre anumite zone, calitatea serviciilor hoteliere si zgomotul excesiv din statiunile de pe litoral. In plus, se mentine perceptia ca Romania nu este o destinatie sigura si ca sistemul medical este mult sub standardele occidentale.

"In general, Romania ar trebui sa investeasca in promovare pentru a se face cunoscuta pe piata externa. Atuurile ei sunt peisajele, obiectivele istorice si de arhitectura, calitatea plajei si ospitalitatea oamenilor", spun tour-operatorii straini.

"Americanii cheltuiesc in medie de doua-trei ori mai mult decat germanii, francezii, britanicii sau italienii in timpul vizitei in Romania. Estimez ca suma medie alocata penru o excursie in Romania se ridica la circa 1.700 $, cheltuiala ce acopera si transportul aerian", a precizat directorul Biroului de turism al Romaniei la New York, Simion Alb.

"Durata medie a sejurului este de patru-sase zile, insa sunt persoane care petrec doua-trei saptamini in Romania. Anul trecut, numarul vizitatorilor din SUA a depasit pentru prima data 100.000 de persoane, fiind raportati 110.618 turisti si vizitatori, cu 20,3% peste nivelul din 2003", a adaugat Alb.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri